Petter Sandell har dokumentert konsertscenen i Kristiansand med kameraet de siste ti årene, og viser nå frem et utvalg av de beste bildene. Utstillingen står på Grim kulturbryggeri mellom 22. oktober og 7. november.

Av Jan Frantzen / Foto: Peter Sandell/Sigve Mathisen


Det begynte med The Clash. Året var 1979, stedet Palladium i New York. Bassist Paul Simonon var forbanna over at arrangørene ikke ville la de fremmøtte reise seg fra setene, noe han mente førte til laber stemning blant publikum. I frustrasjon løftet han Fender-bassen sin og knuste den mot scenegulvet i konsertsalen. Fotograf Pennie Smith fanget øyeblikket med linsa, og bildet endte noen måneder senere opp på coveret av bandets udødelige dobbeltalbum «London Calling».

Bildet har senere blitt kåret til tidenes beste rock’n’roll-foto. Det vekket også noe i Petter Sandell, som var en ung og musikkinteressert hobbyfotograf da albumet kom ut.

Året etter tok han selv sitt første konsertbilde.

– Jeg var 17 da jeg fikk plata, og bildet gjorde sterkt inntrykk. Det er uskarpt, og ikke så bra teknisk, men det er et fantastisk øyeblikk. Bildet fanger på en måte hele punken, og er så tøft som det kan få blitt. Jeg har ofte tenkt på det i jakten på gode konsertøyeblikk, sier Sandell.

Til helgen stiller han ut rundt 40 konsertbilder på Grim kulturbryggeri. Samtlige er fra Kristiansand i perioden 2010-2020.

– Det var i 2010 at jeg for alvor tenkte at jeg hadde lyst til på etablere meg som konsertfotograf. Jeg begynte da jeg var rundt 20, men det ble ikke til noe. I 2010 var det kommet så mange gode digitale verktøy at man kunne få frem det beste i bildene, og da begynte det virkelig å bli gøy, sier han.

Noe som står frem

Motorpsycho med Bent Sæther og Kenneth Kapstad på i 2013. (Foto: Petter Sandell, fra utstillingen)

Sandell anslår at han var på i overkant av 100 konserter i Kristiansand i løpet av tiåret, og bildene i utstillingen er blant annet tatt på Vaktbua, Kick, Haubitz, Charlies, Agder Teater og i Bendiksbukta. Blant artistene som er på veggen under utstillingen er Motorpsycho, Jaga Jazzist, Morild, Lars Vaular, Highasakite, Arve Henriksen og Madrugada.

– Jeg har basert utvalget på hvem jeg oppfatter som aller mest relevant, og jeg har vært opptatt av å få et variert spekter av artister innen alt fra eksperimentell musikk til rock, metall og pop.  Det har også vært et poeng at cirka halvparten av bildene er med lokale artister, sier Sandell.

– Hva er det som definerer et godt konsertfoto?

– Det er noe som skiller seg ut. Noe som får deg til å tenke «der skulle jeg også ha vært». Det kan være en bevegelse, samspill mellom musikerne på scenen eller en forbindelse mellom artist og publikum. Men det handler mye om estetikk. Jeg har noen bilder hvor artisten står frem med en nesten overnaturlig, «Jesus-aktig» positur. Sånne konsertbilder liker jeg godt, sier Sandell, som har vært fotograf på hobbybasis mens han har hatt fast jobb i politiet.

DumDum Boys-vokalist Prepple Houmb i Bendiksbukta under Odderøya Live i 2013 (Foto: Petter Sandell, fra utstillingen).

Har fylt tomrommet

Det var Askil Holm, leietager og initiativtaker ved Grim kulturbryggeri, som først luftet ideen om en utstilling for Sandell.

– Helt siden jeg flyttet hit har jeg savnet musikkhistoriske utstillinger og arrangementer med utgangspunkt i konsertkulturen i Kristiansand, og da jeg så bildene til Petter tenkte jeg at de burde blitt vist frem, sier Holm.

Askil Holm.

Han håper at det kan bli flere lignende utstillinger fra den sørlandske musikkhistorien.

– Jeg synes det er spennende å få levendegjort musikkscenen i Kristiansand, og få vist frem hvor vital den har vært i årene etter Quartfestivalen. De små og mellomstore arrangørene har fylt tomrommet som oppsto, og Petter har vært et slags sannhetsvitne til at Kristiansand har blitt en veldig levende musikkby, sier trønderen.

Så er det ikke utenkelig at noen av Oh-K-Towns lesere er ukjent med hva Grim kulturbryggeri er for noe. Holm forteller:

Grim Kulturbryggeri under en utstilling med Stein Roger Sordal i 2020.

– Vi er et knippe kulturaktører som har gått inn og leid kontorer i det nederste bygget på bryggeriet. De har stilt lokaler i første og andre etasje til disposisjon for at vi kan gjøre noen prosjekter, og skape litt liv på huset. Under pandemien har vi hatt små tilstellinger med 10-20 personer, og tanken fremover at vi skal ha 1-2 arrangementer i måneden, i form av konserter, utstillinger og foredrag, sier han.

En fest i bilder

Sandells bilder har levd lange liv på internett, men fotografen er glad for at de nå kan oppleves fysisk. Han håper folk vil anse utstillingen som «en fest i bilder», og et dokument på konserthistorien i Kristiansand de siste ti årene.

Per Bertrand Aanonsen i dEafMaZjiiN under Southern Discomfort Metal Festival på Kick i 2013. (Foto: Petter Sandell, fra utstillingen).

– Jeg ser tilbake på utrolig mye gøy som har skjedd i byen i denne perioden, og jeg har fått oppleve mye som konsertfotograf. Utstillingen er på mange måter en hyllest til arrangørene som har fått disse tingene til å skje. Det var fantastisk å bo i Kristiansand da vi hadde Quart – det var en egen tidsalder, men etterpå har Kristiansand blitt en konsertby å regne med hele året, sier Sandell, og konstaterer at det var andre tider da han begynte sin fotovirksomhet.

– Jeg så Anne Grete Preus og Veslefrikk i Oslo en gang på 80-tallet, og da kokte det. De var det store punkbandet i Norge akkurat da. Senere på året så jeg dem på Moron Café i Kristiansand, og vi var fem stykker til stede. Det var fryktelig pinlig, men sånn var det ofte på den tiden. Frem til Quart var Kristiansand et sted artistene ofte hoppet over. Men Quart var med å oppdra en generasjon konsertgåere, og den arven hadde vi med oss inn i dette tiåret. Etter hvert har det blitt et veldig bra konsertmiljø i byen.

Peter Sandell med tre av bildene i utstillingen på Grim.

– Hvem har du aller mest lyst å ta bilde av på scenen det neste tiåret?

– Konserten jeg husker best er Iggy Pop på Rockefeller i 1986. Det var en fantastisk opplevelse med en helt spesiell artist. Han er et ikon. Men jeg tok ingen bilder. Jeg skulle gjerne opplevd den konserten på nytt – med kamera, sier Sandell.