John Ronny Bøe lærte by doing: Tegna og snekra sammen den perfekte akustiske løsninga til musikkinnspilling på Odderøya.
Av Maja Hagen Torjussen
Foto: Maja Hagen Torhussen og John Ronny Bøe

__________________________________________________________________________________________________

– Uansett innstilling så blir resultatet fra en studio session farget av det studioet man er i. Alle har en idé om hva man vil ha, og velger kanskje studio utifra det. Det viktigste er å få frem visjonen til artisten, sier John Ronny Bøe som driver Krutt Studio på Odderøya.

I sluttfasen av Bøe sin pappaperm greip han anledningen til å oppgradere studioet sitt. Akustikeren John Brandt, som bor og jobber i Indonesia, hjalp Bøe med tegninger da han først bygget studio i kjelleren hjemme. Bøe kom i kontakt med Brandt via Christer Cederberg som akustikeren først tegnet studio for.

Kontrollrommet i Ronnys studio. Foto: Krutt Studio

For Bøe ble studioprosjektet i kjelleren hjemme litt som et pilotprosjekt der Bøe fikk prøvd seg med å konstruere det første studioet sitt. Da han holdt på med byggeprosjektet i kjelleren lærte han noen kostbare lekser utifra dette; blant annet at materialene som Brandt anbefalte hadde spesifikasjoner basert på tilgjengelighet i USA, hvorav Bøe lærte at for eksempel konstruksjonsvirke med litt andre dimensjoner funket like bra i byggingen og var langt billigere fra standardstørrelser fra USA.

– I prosessen med å bygge studio hjemme lærte jeg en del om akustikk og synes det var ganske interessant og gøy. Resultatet hjemme ble så bra at det ble helt forferdelig å komme opp i studio på Odderøya da jeg skjønte hvor dårlig lyden var der i forhold, sier Bøe.

Bøe snekret sammen studio på Odderøya om kveldene og den tiden han var tilgjengelig.

– Jeg brukte Brandt sine prinsipper, men denne gangen tegnet jeg det selv, sier Bøe.

Under construction.. Foto: Krutt Studio

– Her har jeg brukt lekter av gran og furu. Selv om det kan se ut som at det har et estetisk formål, er de der kun fordi de reflekterer lyd og sprer den jevnt i rommet. Når det kommer til furu i denne konteksten, så har den samme egenskaper som for eksempel eik, bare at eik hadde vært mye dyrere, sier Bøe.

Bøe forklarer at han selv bygget høyttalerne som er basert på ATC SCM50, og bare på dette sparte han omtrent 140 000 kroner.

Hele studioet har en omtrentlig prislapp på 20 000 kroner. Bare stoffet brukte han 10 000 på. Han påpeker at det sikkert kunne vært billigere å kjøpe stoff metervis på IKEA, men møbelstoffet han har brukt på Odderøya tror han vil være mer slitesterkt. – Det viktigste er at man kan puste gjennom stoffet, sier Bøe.

Mange detaljer må på plass for at lyden skal oppføre seg riktig i rommet. Foto: Krutt Studio

Utsmykningen i hjørnene bakerst i rommet er konstruert som en difsorber, som absorberer bass under 200 hz, samtidig som den sprer de øvre frekvensene jevnt i rommet. Spilene i rommet – alt som er tre – sørger for at man “får noe tilbake” når man lager lyd.

– Ingenting av lyden fra høyttalerne treffer disse spilene som reflekterer. Sånn sett er det et veldig bra mikserom, men kan også fungere bra som innspillingsrom.

Bøe bygget konstruksjonen av lekter, Glava, stålplater og MDF.
– Det er mye rart og forskjellig inni veggene. Stålplatene opererer i en slags membrankonstruksjon. Membranfeller lager man for å absorbere bass i det nedre frekvensspekteret, sier han.

– Så er det veldig gøy å bygge noe og se at det fungerer. Akustikk er usynlig, men i prosessen kan jeg måle fremgangen med en kalibrert testmikrofon. Ved å sende ut ei testtone i rommet, kan jeg se om lyden gjør det jeg har beregnet og kalkulert at den skal gjøre. Det er veldig når det ikke funker, da. Men da må man grave dypere, så kommer man til punktet hvor: Åh! Herregud, selvfølgelig!

Bøe har masse utstyr i studio. Gitarer står linet opp, og oppsettet består av en blanding av ny og gammel teknologi. Her har man blant annet klassiske kompressorer som 1176, la2a og Gates STA level, men også EQ/Preamper som 1073 og Pultec.

– Jeg prøver å finne den optimale komboen på det. Fokuset ligger på å rigge ting så godt som mulig når musikken spilles inn, sier han og peker på den høyre delen av miksebordet.

Der justerer han kompressor og equalizer mens artisten spiller eller synger. Dersom det trengs mer diskant i vokalen på vei inn, så fikser han det allerede i der. Slik blir der en litt annen dynamikk mellom bandet og Bøe. Bøe mener det også kan bidra til å unngå å sitte med tusen valg i etterkant når man skal inn og pusse på materialet.
– Don’t fix it in the mix, sier en blid Bøe.

Bøe har også god erfaring fra den andre siden av miksebordet og har vært i flere band tidligere. Nå er det bandet Mellowmars det går i. Bandprosjekter og studioprosjekter anser Bøe som en bra møteplass når mange er småbarnsforeldre. Man kan få litt kreativt utløp, fikle og mikse, samtidig som det er sosialt.

Nå er målet for Bøe å ha ett eller flere prosjekter i måneden. Om det så er en singel eller fullt album er ikke så viktig.

Foto: Krutt Studio