Hvert år går musikkbransjefestivalen Trondheim Calling av stabelen. Kunstner Eirik Havnes åpnet Trondheim Calling 2020 med å lese Barneskirenn. Nylig ble Trondheim Calling 2021 annonsert og det er skisesong! Derfor er det på sin plass å dele Barneskirenn igjen. Og Oh K-Town simpelthen bare elsker Havnes’ tilnærming her, kulturgeeks som vi er.
Trondheim Calling 2021 går av stabelen 10. – 12. juni i år.
av Eirik Havnes
__________________________________________________________________________________________________
vi leve i ei merkelig tid
kor all kultur skal ha en målbar verdi
helst en som skal kunne vokse og gi
avkastning på si
det va en slags skillevei, med Talent Norge, og statens
gaveforsterkningsregister
på den tida Thorhild Widvey, va landets kulturminister
da kunst og kultur, i hovedsak blei kulturnæring
med ei politikk-motivert bedyring
av profittbasert styring
blei det i sin tur, ei kunstnerik falitterklæring
for altså…
du ville aldri introdusert skole-, helse- og militær-næring
med ytterligere innskjæring
til dei som ikkje fikk tak i private midla
som om at skoleverkets opplæring
ikkje i se sjøl, e nokke som e bra
og ka e egentlig, kunstnerisk verdi
det e jo ikkje nokke man bare kan måle igjennom økonomi
for da hadde ikkje ordet kunstnerisk vært nødvendig å si
da kunne vi bare sagt verdi, som en analogi
til dei som klenga se til gjenga som menga se med penga
i universal sin villa på skarpsno
eller folka med milllionlønning i tono
korsen kan du måle verdien av det å være seksten år
og utforske det rebelske i å ha litt langt hår
og bare to meter foran de, der står
ett eller anna ukjent band
som aldri slår igjennom, men du bare elska dem
korsen kan du sammenligne verdien
av disiplin og øvelse og mestringsrus
og det å lage et eget produkt
med prisen på et nybygd kulturhus,
som nesten ikkje blir brukt
korsen kan du måle verdien av kreativitet og abstraksjon
improvisasjon og imaginasjon
når alt det, i kombinasjon
kan gi en kjedereaksjon
som bare skape mer og mer,
koblinge i hjerna, som blir robuste og fler
og sjøl om du så slutta i band, som folk flest gjør
så gjør dei tinga at du blir en kick-ass ingeniør
og du finne løsninge ingen andre ser
korsen måle vi verdien av et meiningsfyllt liv
i en verden kor forbruk e tidsfordriv
når vår ultimate sjølrealisering
e å fly og kjøpe veske og ha en fancy instragram
mens for eksempel komponering, av en enkelt sang
kan gjøres med ei investering du gjør bare en enkelt gang
nokke av det som gir kunsten så høy verdi
e at den e så bærekrafti
men okei…
hvis man først skal snakke om kultur som næringspolitikk
da bør man iaffal tilby den næringslivstaktikk
og faktisk invisetere i det små, og tenke på tidlig-rekrutering
for ingen ville snakka om astmamedisinering
og leppestift med klosterbol
som grunn for norges verdensmonopol
hvis dei i påskesol, stakk til Orkdal, eller Fannrem
og besøkte ei juniorsamling i langrenn,
med 4000 onga i årlige barneskirenn
tenk om vi hadde hatt 4000 onga i dårlige punkeband
med en rocke-ekvivalent av deira sponsorresurssa og
smørebussa
kor musikkinstrument va det som blei pusha
som nypussa fisher-ski, blanke som teflonpanne
og midlertidig asfalt på Bakklandet
da kan e love de et heilt vanvittig
trøndersk Detroit rock city
men no må man søke og vente flittig
for å kanskje få en eller anna shitty
øvings-kontainer på sorgenfri
for kulturskolen har to års venteti
tenk om du måtte ha venta to år på å få spille fotball
folk hadde fått anfall, og gjort om bystyresalen til idrettshall
men kommunen e jo stolt og bli
for granåsen brukes jo ikkje bare til ski
dei har jo fått Rammstein på gli
og kanskje AC/DC på si
men stadionkonserta, det har en heilt anna verdi
det e voksne menns nostalgi, og en kjempeindustri
som skumme fløta av nokken som allerede e stor
ka med dei banda som blei starta i fjor
ingen e store artista heilt ut av det blå
dei fleste begynne i det små
og oftest vet man ikkje før etterpå
ka man har vært med på
på sekstitallet debatterte man NRK
måten the beatles brukte stemmen på
lærera og presta va i sjokk
over dinna nyskapinga som heter rock
men hvis man skal kalles europeisk kulturhovedstad
så må man huske ka det e, å være fremtidsretta
nyskaping kommer alltid nedenfra
og hvis du vil at ungdom skal ha det bra
unngå at byen blir fraflytta
men heller få til en netto import
da kan man ikkje behandle kultur som eksport
og si at jammen, på 80-tallet va vi jo best
herregud så bra det va på Blæst
så da e vel grunnarbeidet allerede gjort?
nei – for hvis e skal fortsette analogien til sport
så får man ikkje nokke bjørgen og northug og dem
uten et par tusen barneskirenn
Her kan du se Havnes lese hele Barneskirenn