De siste par årene har KRS-baserte Kanon Produksjon vært svært aktive på scenekunstfeltet i byen og har satt opp flere forestillinger av høy kvalitet. Torsdag 4. mars er det duket for urpremiere på «Kysset», en forestilling av og med Helene L. Solberg og Nora G. Svalheim.

Oh K-Town tok en internett-prat med jentene om veien frem til premiere og ikke minst om tematikken bak «Kysset»: Hva skjer når en forestilling om homofili presenteres i landsdelen hvor annerledeshet har vanskelige kår?

Av Jan K. Transeth

Foto: Kanon Produksjon

__________________________________________________________________________________________________

Nora og Helene, jeg er litt nysgjerrig på hvor dere kommer fra og hvordan i huleste dere har endt opp med urpremiere av, så vidt jeg har forstått det, deres første helaftens forestilling, Kysset, i KRS?

Nora er fra Arendal og Helene fra Bærum. Vi gikk sammen på skuespillerutdanninga på Hint (Nord Universitet) i 2015-2018. Det siste året på skolen, starter vi arbeidet med Kysset, som vi da kalte «De To». Målet har alltid vært å videreutvikle og spille forestillingen etter endt skolegang.  Etter en svært trang fødsel for prosjektet, og en uheldig avlysning i fjor (corona der altså, red.), startet vi samarbeidet med Kanon Produksjon høsten 2020.

Kanon Produksjon har jo satt opp flere forestillinger i Kristiansand de siste årene, og på grunn av forestillingens tematikk syns vi rett og slett at en urpremiere i Kristiansand ville være helt riktig! I tillegg er Nora som sagt fra Sørlandet selv, og har alltid ønsket å komme tilbake med en forestilling.

Aha, en sørlending med på laget der altså, ikke overraskende. Men altså, Kanon har vært forbilledlige gjennom pandemien, både tilpasningsdyktige og svært aktive og det er gledelig å se at scenekunst-miljøet her er i sterk vekst.

Nora: – Ja det er kjempebra!

Helene: – Vi er ganske imponert over hvor raskt de hiver seg rundt! Spesielt med tanke på Ombord, som de fikk satt opp på omtrent to uker! Der er Kanon Produksjon gode.

André og Jon Erik i Kanon Produksjon, her fra forestillingen Ombord, som ble vist på Aladdin høsten 2020. Ombord var en koproduksjon mellom Teater Origo Kanon Produksjon. Foto : Lisbeth Finsådal

Helt enig. Og det var en glitrende forestilling. Jeg googla forøvrig Nord Universitet og for en musikk-geek som meg, ble jeg veldig glad da jeg så at det ligger i Bodø. Altså, dette er jo en by som i perioder nærmest har opprettholdt punk- og hardcorescena i Norge på egenhånd. Dessuten har jo Bodø Dama Di, en vaskeekte institusjon! Kan dere si noe om hvordan dere opplevde Bodø som kulturby?

Helene: – Hehe, her må vi kanskje oppklare litt! Hint var en del av en fusjon, så Nord Universitet ligger litt spredt! Skuespillerutdanninga ligger faktisk i Verdal!

Oioi, selveste Lotto-grenda!

Nora: – Ja det er sikkert og visst, vant hele 100 kr en gang på flaks! men ble aldri Millionær.

Haha! Men jeg skjønner, Bodø utgår der altså.

Nora: – Jepp, gjør nok det, hehe..

Når jeg tenker Verdal, er ikke nødvendigvis «drama» det første som faller meg inn. Har dere hatt noen morsomme opplevelser knyttet til den kombinasjonen?

Helene: – Det er jo spennende å komme fra Bærum, og plutselig møte Norges navel med rånermiljø og Amfi kjøpesenter! Ingen mækkærn, Narvesen eller Deli Deluca, men FOR en by med sjarm!

Etter tre år ble jeg oppriktig glad i byen! Og så må jeg si at det er ganske magisk å kunne forlate hjemmet uten å måtte låse døra!

Det må jeg si, positive vibber i Midt-Norge! Det liker vi.

Nora: – Verdal har jo også et sterkt amatørteater miljø. Med lang tradisjon når det kommer til Spel! De fikk jo også nylig et eget teater i sentrum, Turné Teateret, så til å være et lite sted har de mye kultur å by på.

Imponerende. Men la oss se litt nærmere på Kysset, dette er deres manus-debut eller hva?

Helene: – Jepp, det stemmer!

Mye nerver da eller?

Helene: – Både ja og nei. Vi har jobbet mye med teksten gjennom flere runder, så vi begynner å bli ganske fornøyde. Men, det er klart at det blir utrolig spennende å se om dette er en forestilling som «spiller for publikum» og om det er en historie som treffer folk slik vi håper.

Nora: – For meg blir det også første gang jeg spiller noe på sørlandet etter endt utdanning, og det er selvsagt litt ekstra spennende.

Helene L Solberg og Nora G Svalheim under prøvene til Kysset. Foto: Kanon Produksjon

Klart det! Jeg ser dere har fått ganske tung backing fra Skuespillersenteret og Akershus Teater blant annet, det må jo være litt stas når man skal debutere.

Nora: – Ja, absolutt! Vi har fått god hjelp fra begge steder. Det var stor stas når Unge Viken Teater (Akershus Teater) spurte oss om vi ville gi ut teksten i Ung Tekst Antologi.

I presseskrivet kan vi lese at «stykket handler om nye oppdagelser og forbudt kjærlighet, og tar for seg en tematikk som kan være sårbar og skremmende for mange unge.»

Dere tar altså med dere en tematikk til landsdelen hvor undersøkelser viser at 1 av 4 fra Sørlandet/Telemark mener barn ikke bør vokse opp i et hjem med foreldre av samme kjønn. Blir tema for Kysset kanskje litt ekstra aktuelt i den sammenhengen? Og håper dere på å bidra til debatten om homofiles kår i landsdelen?

Nora: – Ja, det er også noe av grunnet til at vi har ønsket å spille på Sørlandet.

Helene: – Vi håper jo at forestillingen kan bidra til en større åpenhet og aksept rundt dette temaet, spesielt for de yngre.

Tror dere generasjonen som nå vokser opp på Sørlandet vil bli mer åpne og inkluderende enn hva disse undersøkelsene viser?

Nora: – Vi håper virkelig på det. Jeg har jo selv vært ungdom på sørlandet, og har kjennskap til flere som synes det kan være vanskelig å komme tilbake til hjembyen etter at de har kommet ut. Sånn burde det ikke være.

Helene: – Dette er en forestilling mynta på ungdommen, men ved å i første omgang spille for «alle» håper vi at det kan være en tankevekker for alle aldre.

Som en av Oh K’s faste skribenter ofte bruker å si; La oss være ærlige. Hva tror du, Nora; denne frykten vi ser i landsdelen for det som er annerledes, hva er den først og fremst knyttet til?

Nora: – Ja si det, vanskelig spørsmål. Det er kanskje ikke snakket nok om og ikke normalisert, som kanskje gjør at en frykter det ukjente?

Men hvorfor er det så utbredt akkurat her i sør?

Nora: – Det er nok en holdning som ikke blir utfordret nok av nye impulser.

Hvilke impulser trenger Sørlandet mer av?

Nora: – Jeg tror dette er i en endring. Det skjer mye nytt nå, nye tilbud og arrangementer rundt på Sørlandet som gir nye impulser som forhåpentligvis åpner opp for nye tanker og samtaler på skolen og i hjemmet.

For oss er det viktigste at vi forhåpentligvis gjennom denne forestillingen, kan rokke ved noen, kanskje litt konservative holdninger, og gi en ny stemme til en eksisterende debatt, uansett hva som er grunnen til hvorfor dette er et vanskelig tema.

La oss si at Kysset ryster den sørnorske minoriteten som syntes dette er så sabla vanskelig, inn til margen, og at stykket setter fart i debatten om både homofili og annerledeshet. Er dere klare for å stå i en eventuell storm og la kunsten vise vei mot en mer inkluderende landsdel?

Helene: – Ja, eller, vi håper det! Dette er en sak det er verdt og viktig å kjempe for! Vi er i kontakt med Fri Agder, og planlegger en «ettersnakk» etter en av forestillingene. Målet er å ha en åpen samtale, og åpne for spørsmål fra publikum.

Veldig bra. La oss håpe Kysset blir en snakkis som setter dagsorden i tiden fremover. Vi trenger definitivt å utfordre noe av det grumset som kommer frem i disse undersøkelsene.

Nora: – Enig!

Helene: – 100%! Heia endring, heia rebellene!

Nora: – Vi gleder oss masse til premiere på Teateret 4. mars og håper så mange som mulig vil komme og se Kysset!