Denne 400 sider lange utgivelsen forelagt av platebutikken Big Dipper med Tom Hermann Kristensen som redaktør er et mylder av tekster fra en rekke norske skribenter som har stått tilsynelatende fritt til å skrive tekster med David Bowie og Norge som stikkord. Bidragene er skrevet av blant annet etablerte anmeldere, forfattere og musikere med betydelig tilstedeværelse i norsk kulturliv, og mange av dem kan sies å ha en betydelig populærkulturell pondus. Boken er et tydelig kjærlighetsprosjekt, som rommer alt fra selvopplevde Bowieanekdoter til sosiologiske og historisk analytiske blikk på Bowie og populærkulturens utvikling og forbigående trender i en global, men først og fremst norsk sammenheng. Boken oser av engasjement og fortellerglede, og er et lite monument for en av vår tids største kulturelle ikoner.

Ziggy Stardust kom aldri til Norge | Rolan Zowie & Co (Red. Tom Hermann Kristensen)

Forlag: Pax

Anmeldt av Kenneth Steidel Birkeland

__________________________________________________________________________________________________

Innledningsvis blir vi presentert for glamrockens historie slik den forløp i utlandet og fortrinnsvis England, og vi ser hvordan glamrock oppstod som en dels kontroversiell motstemme til den politiserte og stort sett heteronormative hippiebevegelsen og den maskuline arbeiderbevegelsen. Mange tidlige glamrockfans følte det som litt belastet å skulle avvike fra det som nå kan oppfattes som en på mange måter konservativ ungdomskultur med en rekke uskrevne normer rundt kjønnsuttrykk, klesstil og politiske meninger.

Mange av tekstene er personlige memoarer om hvordan Bowie dukket opp i bevisstheten i en tid der ungdom som ville finne alternativer til den gjengse musikksmak måtte ty til bakveier som Radio Luxembourg og nøyaktig detektivarbeid der man fulgte produsenter og medvirkende nevnt på omslag fra en utgivelse til en annen for å tilfredsstille sin musikksmak,  ble tipset av venners venner, eller fikk tilsneket seg obskure tips av bryske orakler i platebutikker som en gang i tiden bar preg av å være utilgjengelige akademiske institusjoner. Tiltrekningskraften for mange sitter både i Bowies avstand fra samtidens politiske viser, ryddig rock og hyggelig tralala til helstøpte narrative og estetiske universer man kan søke tilflukt i, støttet av musikalske avant garde-tendenser med fremragende enkeltstående musikere og høyt ansette produsenter fra album til album. Den helhetlige Bowie-pakka har gjort at mange har blir oppslukt av, og så har blitt værende som trofaste beboere i Bowie-universet.

Imellom mange tilbakeskuende tekster, der fortrinnsvis gamle gubber ser tilbake på Bowie med nostalgisk blikk slik han opplevdedes for dem som ungdom, finner vi også ispedd et enormt register av anmeldelser, artikler, intervjuer, osv. som har blitt gjort av nordmenn, og noen få kvinnelige og yngre blikk på Bowie. De mange historiske tilbakeblikkene, samt innblikk i flere samlinger og lister med diskografier gjør at er boken fungerer som et rikholdig arkiv med plakater, konsertbilletter, reklamer, albumcover, bilder fra konserter, tegninger, malerier, m.m. Den kan derfor både brukes som en tidsmaskin inn i de forskjellige Bowie-epoker, og som et oppslagsverk der man kan bla rundt og lese anmeldelser og informasjon om Bowies album eller hans tilstøtende prosjekter innen f.eks. film og teater. Her er det ofte artig å spore enkelte anmelderes årelange beundring av en gudbenådet musiker, og plutselig se en rasende indignasjon over en av Bowies mange hamskifter som ikke alltid falt i god jord hos fans som hadde vært tro mot Bowie i flere tiår.

Ziggy Stardust kom aldri til Norge er det ultimate enkeltverk for norske musikk- og kulturinteresserte som har lyst til å fordype seg i Bowies utgivelser, samt lese analyser og reaksjoner på alle sjangere og identitetene Bowie flørtet med oppigjennom årene. Det er et aldri så lite skattkammer av en bok, sprekkfull av tekster og bilder, som både passer til å leses i både lange strekk, eller til å bare skumme gjennom i ledige stunder. Om ikke all historie og informasjon bestandig presenteres like systematisk og oversiktlig, kan mange Bowie-kjennere sikkert fylle enkelte kunnskapshull og bli fristet til å høre på mindre ukjente utgivelser av Bowie, eller ha boken som en kompanjong til en nitid gjennomlytting av Bowies diskografi.