Aktiviteter åpner opp for plutselig å måtte stenge ned. Kanskje kan du treffe fem venner i dag, men ikke i morgen. Samfunnet er i stadig endring, og innimellom er det godt med distraksjoner. Vi gir deg et knippe tips til hva du kan gjøre mens koronaviruset herjer. 

Tekst: Mai Linn Tronstad

Illustrasjoner: Lobotom

__________________________________________________________________________________________________

Karantene eller bare forsiktig? Slik får du tiden til å gå på en trygg måte: 

Vær kreativ

1. Hiv deg på pusletrenden. Finn fram det puslespillet i boden som du aldri ble ferdig med på 80-tallet, ta det som en utfordring og få mindfullness med på kjøpet.

2. Lær deg å tegne, og produser samtidig kort til bursdager og merkedager for dem du er glad i. Det finnes mange inspirerende tegne-videoer på nett. Hva med å lage en tegneserie?

3. Skriv et brev. Tenk hvor glade de som finner det i postkassa blir, der de labber bort i joggisen og kun forventer regninger.

4. Begynn å produsere jule- og bursdagsgaver allerede nå. Tegn eller mal et bilde, lim puslespillet på ei plate med oppheng, lag en krans, strikk sokker eller perle et bilde spesielt tiltenkt mottaker.

5. Dra på fotosafari, hjemme i egen kåk eller ute i naturen. i dag kommer man langt med mobilens kamera, men kanskje du har et speilreflekskamera du kan bli litt mer kjent med?

6. Lær deg å sy. Lapp ødelagte klær og sy om bruktkupp, eller sy et antrekk fra bunnen av i et stoff du liker. En trend er å lappe klær å en synlig måte, søk opp «visible mending».

7. Har du prøvd bullet journaling? Nettet florerer av videoer, tips og samfunn rundt dette. Det er uendelige måter å være kreativ på innen «bujo».

8. lagde du figurer av trolldeig og gips i barndommen? Ta det opp igjen, og lag versjoner anno 2021. Her er det mye humor og gøye gavetips å hente. Å lage eget slime er et annet alternativ.

9. Lag en ugly christmas sweater du kan bo i hele desember, eller en fet julekrans å henge på døra når den tid kommer.

10. Søk opp DIY-videoer (do it yourself) på YouTube, og kjenn skapergleden stømme på. Kanskje er vitenskapelige eksperiment, med ingredienser du har i kjøkkenskapet, mer i di gate?

11. Prøv deg på å lage delikate såper. Veldig fine gaver og gøy å ha på badehylla. Lys eller smykker er andre ting du kan lage og gi bort.

12. Mal et bilde med vannfarger, akryl- eller oljemaling. Se etter et fotografi du har tatt og la deg inspirere.

13. Lag en scrap book med alle bildene du aldri fikk satt inn i album, eller print ut noen av nyere dato. Et enklere alternativ er å lage en fotobok digitalt.

14. Lær deg kalligrafi, en motvekt til alt det digitale i vår tid.

15. Lær deg noen gode mocktails (alkoholfrie drinker) for å skape fest i hverdagen. Klassiske cocktails er selvsagt også greit å lære seg.

16. Let opp filmer med trylletriks og skap magi på neste fest. (Som om ikke en normal fest høres magisk nok ut allerede, akkurat nå).

17. Har du en hobby eller lidenskap du har lyst til å inspirere andre med? Lag en egen Instagram-konto for nettoop dette.

18. Har du ikke strikket siden formingstimene på ungdomsskolen? Se om du husker gamle kunster, eller søk opp kunnskap. Hekling eller makramé er andre alternativer.

19. Prøv deg på å snekre et møbel, og rydd i verktøyet samtidig.

Vær aktiv

1.Test en idrett du aldri har prøvd før hjemme på stuegulvet. Let fram en video på nett, trekk for gardinene og gi yoga, zumba eller noe annet en sjanse.

2. Hva med et isbad? Det skal være sunt for kropp og sjel. Sjøen er ikke stengt!

3. Reis tilbake til 80-tallet. Kle deg i tights, fluffy sokker og pannebånd, søk frem en gammel aerobic-video av Jane Fonda og trigg endorfinene med ei skikkelig aerobic-økt.

4. Har du trapp? Trappetrening er gull. Varier ved å ta ti repetisjoner av en ny øvelse hver gang du har løpt opp, så får du både styrke og kondisjon.

5. Sett på musikk som gir deg energi, trekk for gardinene og DANS like nobody´s watching (because they don´t).

6. Ta deg ei skikkelig styrkeøkt på stuegulvet. Bruk gjerne fylte vannflasker, bøker eller vedkubber som vekter, men du kommer langt med egen kroppsvekt.

7. Akrobatikk light? Perfeksjoner å slå hjul, stupe kråke, stå på hodet eller hender. Mestringsfølelse og trening i ett!

8. Google deg fram til gode videoer og lær deg selvforsvar. Forhåpentligvis kommer det aldri til nytte, men kjekt å kunne.

9. Dra på topptursafari! Dueknipen og Ravneheia er blant stedene i Kristiansand hvor utsikten er upåklagelig.

10. Ring kohorten din og arranger et mini-OL i hagen. Legg til rette for aktiviteter som passer vær og årstid.

11. Klatre i trær! Hva med å bygge en trehytte, om du har muligheten? Eller sov ute mellom trær i hengekøye eller telt.

12. Lær deg gatene i Kvadraturen en gang for alle, ta det som en tur. Sirkle deg inn gjennom alle gatene og end opp på Torvet til slutt.

13. Gå en tur i nabolaget med en kopp kaffe og en god venn. Vil dere ta det som en treningsøkt, kan dere jogge med innlagte styrkeøkter.

14. Dra på sykkeltur med innlagt piknik.

15. Kanskje har du noen gamle rulleskøyter, et rullebrett eller en sparkesykkel liggende? Test det en tur, da vel.

16. Har du prøvd geocaching? Hvis ikke er det kanskje på tide?

17. Hva med å finne fram fotballen, eller kanskje tre mindre baller, og øve deg på triksing eller sjonglering?

Vær grønn

1.Produser flere planter av dem du har. Ta stiklinger og avleggere, sett dem i vann og plant i jord når det har kommet røtter. Å potte om plantene du allerede har skal også gjøres innimellom.

2. Lag dine egne giftfrie vaskemidler. Let frem oppskrifter på nett og spar penger og moder jord.

3. Også kroppsskrubb, tannkrem og andre kosmetiske produkter kan lages selv. Kok glass med lokk, merk dem og pynt badet med selvlaget, billig luksus som er varsommere mot både hud og miljø.

4. Kanskje tiden er inne for å begynne å spare i grønne aksjefond? Enten det er pensjonen din, som nå kan flyttes, eller en fast sum i måneden, kan du velge å spare litt grønnere.

5. Dra på søppelsafari. Ta med to poser på gå- eller joggeturen; en til søppel og en til tomgods du kan pante.

6. Begynn å så frø inne og planlegge hagen ute. Tegn gjerne opp hagen på et ark og prøv deg fram med blyant og viskelær. Druebokser er fine drivhus for frø.

7. Har du ikke hage, planlegger du heller «balkonghagen». Det er utrolig hvor mye man kan dyrke på liten plass!

8. Har du heller ikke balkong, fyller du stua med deilige grønne planter og kjøkkenbenken med urter og spirer. Få stiklinger og avlegger fra venner for å bygge opp billig jungel.

9. Gjør litt research og finn deg en grønn organisasjon du vil gi fast støtte. Dette betyr mye for organisasjonen og dem de hjelper, og du kan skrive det av på skatten.

10. Lær deg noen fantastiske veganske eller vegetariske oppskrifter og imponer vennene dine når du kan be dem på besøk. Kanskje har du noen som blir glade om du lærer deg glutenfri bakst?

11. Mat småfuglene. Lag koldtbord til dem i hagen eller på verandaen, studer dem og lær deg navnene. Hva med å lage et fuglebrett eller et biehotell?

12. Lær deg trygge spiselige sopp og ville vekster, og hvordan de kan brukes i maten. Kanskje vil du investere i en tørkemaskin for å tørke sopp og egen te? Hvis ikke fungerer stekovnen.

13. Sett opp en værstasjon og lær deg grunnleggende kunnskap om været og utviklingen av det.

14. Liten plass til klærne? Stress å finne noe å ha på seg om morgenen? Prøv kapselgarderobe, som har blitt så populært, og shopp mindre.

Vær sosial

1.Har du ennå ikke lært deg Zoom og Teams? Last ned og inviter venner til ei digital øl eller en kopp kaffe. Skype og Facetime er andre alternativer for en digital prat.

2. Popp popcorn og avtal å se film samtidig med en venn. Diskuter den etterpå. Kanskje har dere skjermen på underveis?

3. Ta et avbrekk i teksting og ta den telefonen du har tenkt lenge på. Er man mye alene, kan det være greit å bruke stemmen innimellom.

4. Er du mest fortrolig med teksting, kan du vise omsorg ved å sende en melding og spørre hvordan hen som bor alene har det under pandemien. Talemelding er også et alternativ.

5. Opprett en digital datingprofil og praktiser slow dating. Nå som ikke det er lett å møte mennesker i det fysiske rom, er det en god anledning til å bli godt kjent på nett først.

6. Server en skikkelig hotellfrokost på senga til din kjære, før dere tar en lang, lat morgen i senga med serier (eller noe helt annet).

7. Lag en quiz og kjør den digitalt med vennene dine, feks. via Kahoot. Å spille mobilspill mot hverandre er et annet alternativ.

8. Les dere opp på lokalhistorie, feks. om Ravnedalen, Myren gård eller Gimle gård med Botanisk hage, og oppsøk stedet sammen etterpå.

9. Ha en fotosession sammen med en nærkontakt, kanskje i forbindelse med utkledning? En idé kan være å rydde i skapet samtidig, der ligger nok mange minner klare for en latter.

10. Lag en kortfilm sammen med kohorten din. I dag trenger du bare en smarttelefon og et redigeringsprogram du finner på nettet.

11. Kanskje kjenner du noen i risikogruppa? Tilby deg å handle for dem, så slipper de å utsette seg for smitte på butikken. Finn gjerne andre måter å hjelpe venner, naboer, kolleger eller familiemedlemmer på.

Vær kulturell

1.Let frem digitale konserter, bokbad og omvisninger du vil delta på, og legg det inn i kalenderen. Kanskje gjør du det til en sosial greie og inviterer en venn digitalt?

2. Lag nye spillelister på stømmetjenesten din. Tenk stemninger. Hva vil du høre på når du skal slappe av, konsentrere deg, trene, danse, flørte eller mimre? Hva med å lage en spilleliste til festen du endelig kan ha når samfunnet åpner opp igjen?

3. Lær litt om forskjellige kunstnere og epoker. Tenk gjerne lokalt og google kunstnere fra Agder. Hva med Tangen-samlingen, kanskje du vil lære litt om modernismen, som mange av verkene derfra faller inn under?

4. Lær deg et instrument du har tilgang til gjennom videoer på nett.

5. Se dokumentarer om favorittartistene eller gamle dvd-er med konsertopptak. Deilig musikalsk påfyll.

6. Rigg opp til filmkveld, om det så er alene. Finn fram gamle filmperler, popp popcorn og lesk deg med valgfri drikke. Her snakker vi kvalitetsfilm, ikke seriene du ser til vanlig.

7. Nerd med gamle tegneserier som et avbrekk fra bøker og serier. Er de like gøye i dag som på 80-tallet?

8. Gjør det med en venn du treffer fysisk, eller gjør det digitalt: Spill annenhver sang for hverandre over litt godt drikke. Fortel litt om hvorfor denne sangen snakker til deg, og se musikkvideoen sammen. Les deg opp på favorittartistene dine. Fun facts er alltid gøy.

Vær god mot deg selv

1.Ta deg en spadag hjemme, husk å sette av nok tid. Har du badekar, fyller du det med varmt vann og skum, setter på beroligende musikk og tar gjerne en ansiktsmaske i samme slengen. Avslutt med å skrubbe hele kroppen med en god skrubb.

2. Strøm et standup-show med en komiker du liker eller har lyst til å sjekke ut, og kjenn på hvor godt det gjør å le.

3. Nyt den ekstra tiden du har hjemme med kjæledyret. Lek, kos, gå turer sammen. Lær deg «alt» om dyret ditt. Har du ikke dyr selv, har kanskje naboen en hund du kan låne?

4. Dyrk romantikken ved å lage en romantisk date hjemme i stua. Hva med en italiensk aften med mat, musikk, kunst, film og vin fra Italia? En venn kan være et like godt alternativ.

5. Last ned Mindfullnessappen (eller lignende) og kjenn hvor godt det er å bli tvunget til å være tilstede i øyeblikket. Et godt verktøy å ha i stressende og urolige tider. Yoga og meditasjon er gode alternativer.

6. Legg bort alle skjermer for en kveld og les boka du har hatt liggende hjemme. Marker gjerne vakre setninger med tusj, for lettere å kunne finne dem fram seinere, med mindre boka er lånt.

7. Få ut følelser og grums ved å skrive dikt eller dagbok, ei novelle eller kanskje en sangtekst?

8. Kjenn på mestringsfølelse ved å lære nye ting. Hva med et nettkurs, nettstudier eller webinar? Ellers kan du finne mye info på nett, enten du vil lære å fermentere, lage surdeigsbakst, legge sminke eller sette opp en nettside.

9. Syng av full hals! Dette skal være bra trening, men anbefales ikke i nærheten av andre under pandemien. Et du dog alene, sett på favorittmusikken og syng så endrofinene flommer over.

10. Hjernetrim! Løs kryssord, sudoku, legg kabal eller andre hjerneaktiviteter for å holde hjernen i aktivitet under korona´n.

Få det gjort

1.Lær å bli mer handy. Google deg fram til kunnskapen du trenger og fiks småfeilene rundt i huset.

2. Inviter solskinnet inn ved å male stua gul, eller velg en helt annen farge. Lite endrer så mye som et strøk maling. Kanskje har du et møbel som kan få nytt liv med annen farge?

3. Organiser kunsten din. Kanskje har du bilder du aldri har fått hengt opp? Lag en kul bildevegg, heng opp bildelister eller still dem opp langs veggen. Har du mange, kan du bytte på og sette resten i boden.

4. Aldri har vi vel vært så mye hjemme, og noen blir kanskje lei egen kåk. Få nye omgivelser med litt ommøblering, da vel.

5. Ta en skikkelig opprydding og selg unna alt du ikke trenger (eller elsker) på Finn, Tise eller Facebook. Bedre oversikt, bedre plass og penger rett i lomma.

6. Skal du i bryllup eller jubileum i nærmeste fremtid? Skriv talen (eller den rosa sangen) allerede nå. Et alternativ kan være å lage en film hvor du intervjuer (feks. via Zoom) jubilantens nære og klipper sammen en film du kan overraske dem med.

7. Brenner du inne med en mening eller to du har lyst til å lufte eller diskutere? Skriv leserinnlegg.

8. Har du reiseplaner når samfunnet åpner opp? Research stedet, se reiseprogrammer, planlegg turen og lær deg gjerne litt av språket i god tid.

9. Finn fram gullet du ikke bruker og selg det mens gullprisene er gode.

10. Oppdater deg på førstehjelp. Google hva som gjelder nå, og memorer samtidig nødnumrene ved å lage regler for deg selv. «Har du en tyv på do, ring 1-1-2» osv.

11. Har du bil? Benytt ekstra tid til å rydde, vaske og organisere den med alt du trenger på biltur. Lader, powerbank, kaffekop og våtservietter kan være greie ting å ha med seg.

12. Let frem oppskrifter til et par typer pålegg og lag opp masse bokser til frys. Eller lag en stor porsjon med en base du kan bruke til både saus, suppe, wok og gryte og frys i porsjoner.

13. Ta en digital opprydding og takk deg selv i etterkant. Alt som slettes er bra for miljøet. Slett apper, mail og overflødige bilder du ikke har bruk for. Kanskje velger du også å slette et sosialt medie eller to?

14. Skriv lister over alt du ønsker å få gjort de neste månedene, det er alltid inspirerende å kunne krysse av når oppgaven er utført. Gjør det sprekere ved å lage en gjøremåls-bingo. En enda gøyere variant er å lage en «bucket list» over alt du ønsker å oppleve i livet.

————————————————————————

Litt mer åpent? Her er tips til hva du kan gjøre i egen by: 

1. Gå på museer og gallerier for et skikkelig kunstnerisk påfyll.

2. Støtt konsertene som tilbys i dag, og nyt at det er god plass mellom publikummerne. Let under arrangementer på Facebook for å få med deg hva som skjer.

3. Dra på biblioteket og lån bøker i stedet for å kjøpe. Hva med å starte dagen med å lese et knippe aviser fra inn- og utland nettopp der? Start gjerne en bokklubb med venner.

4. Støtt restauranter som har åpent, bransjen blør. Vil du ikke sitte blant folk, er take away et godt alternativ.

5. Husk at film er best på kino, se dem når de kommer på stort lerret med upåklagelig lyd.

6. På Cinemateket får du sjansen til å se litt andre filmer i storformat. Gamle klassikere, smale perler og filmer som aldri blir satt opp på vanlig kino er bare noe av det du finner her.

7. Har du testet dumpster diving? Søk det opp, men les deg også opp på forhåndsregler.

8. Få ut oppsamlet energi og utfordre deg selv i utendørs klatrepark eller innendørs klatresenter.

9. Studer dyrene i Dyreparken. Kanskje får du god kontakt med Julius eller andre sjarmører? Den lille dyrehagen er et annet alternativ.

10. Dra på alle bruktbutikkene du kjenner til i regionen og gjør noen kupp med god samvittighet.

11. Var du fascinert av steiner som liten? Dra til Mineralparken og hent fram din gamle lidenskap til naturens juveler.

12. Løs gåter i spennende omgivelser ved å besøke byens egne Escape Room. Har du sett skrekkfilmen med samme navn? Kanskje best å vente til etter besøket.

13. Samle en liten gjeng for dart, shuffle board eller biljard på pub, bowling, go cart eller glowing golf er andre alternativer for sosial hygge.

14. Hva med å samle en liten gjeng til rollespill eller improteater, kanskje det er noe for dere? Eller gå på en impro-forestilling for inspirasjon og underholdning.

15. Besøk et hagesenter for deilig grønn inspirasjon. Randesund lysstøperi har også kafé – og dyr like ved.

16. Overnatt på et fyr med noen du er glad i.

17. Arranger en dugnad med god avstand og få det fint i nabolaget.

18. Tilby deg å være barnevakt for noen i kohorten din, slik at de får en etterlengtet frikveld.

19. Finn fram alle de gamle brettspillene og en kortstokk, og be kohorten på en spillekveld.

20. Dra fra hytte til hytte, sjekk Den norske turistforening for muligheter.

21. Er det åpent og på tide med en tur med danskebåten igjen? Eller hva med øyhopping eller en tur til Lillesand med rutebåt?

22. Bli del av et andelslandbruk og dyrk egne grønnsaker i fellesskap med andre.

23. Opplev nabobyene på Sørlandet med bil eller buss. «Dayroadtrips» er deilige avbrekk fra hverdagen.

24. Meld deg som frivillig i en organisasjon du liker.

————————————————————————

… og dette gleder vi oss til når pandemien er over: 

1.De store konsertene, hvor man kjenner svettelukta til nabo´n og irriterer seg over alle som snakker eller filmer med mobilen rett foran deg.

2. Å kunne gå på byen uten pleksiglass mellom bordene, og faktisk kunne snakke med folk ved andre bord enn sitt eget.

3. Å dra på åpninger av nye utstillinger med bobler, taler og masse folk.

4. Vel er vi glade i K-town, men det blir himla fint å kunne ta toget for ei langhelg i Oslo eller Stavanger igjen.

4. Å invitere en god, stor gjeng på middag, fest eller hva man måtte begjære.

5. Å kunne melde seg på interessante kurs og faktisk møte opp fysisk.

6. Å kunne gi (nesten) hvem som helst en god klem!