Det er Waylon Jennings’ feil alt sammen. Eller, vi kan i alle fall legge store deler av skylda på Waylon. For etter å ha vokst opp med Vikingarna, danseband-musikk og en og annen Cash-låt fra etasjen over, var det Waylon Jennings som virkelig fikk undertegnede til å forstå kjernen av og essensen av countrymusikken. Du vet, det øyeblikket alt bare klaffer og du sitter med frysninger fra beltestedet og opp.

Waylon <3

Av: Jan K. Transeth

For noen år siden begynte det jevnlig å dukke opp turnéer med amerikanske låtskrivere i Skandinavia, de fleste av dem med en god fot innenfor det vi ynder å kalle americana; Country, bluegrass, folk, rhythm & blues. Og i samme periode har vi sett en oppblomstring av såkalt Nordicana – nordiske artister med sterke bånd til den amerikanske musikktradisjonen.

Ida Jenshus. Foto: Marthe Vanebo

Det er ikke tilfeldig at KRS Americana dukker opp nå. Vi har lenge sett en økt interesse hos publikum, hos artister og i mainstreamen. Americana er ofte historiefortelling av ypperste klasse, og er det noe vi trenger i 2020, er det gode historier.

Så vi har syslet med tanken over lengre tid: Hva om vi samler noen av henvendelsene som kommer vår vei og og lager festival?

Da Frk Corona kom seilende i vinter, virket tanken fjern og uoverkommelig – i alle fall i overskuelig fremtid. Å samle folk foran en scene, var plutselig noe man drev med før i tiden, og selv om vi siden har åpnet opp samfunnet litt om litt, smakte ordet «festival» både fremmed og litt passé. Men en tirsdag i slutten av august, snudde det..

Roy Lønhøiden. Foto: Pressefoto

Johan Berggren. Foto: Pressefoto

Undertegnede gikk gjennom høstens americana-bookinger på Vaktbua. 6-7 artister var klare for å spille for 50 publikummere på den knøttlille scenen ved foten av Odderøya i KRS. Det var bare ett hinder: Med én meters-regelen vil det kun være plass til 15 mennesker, inkludert artist. Alle forstår jo at det regnestykket ikke går opp, og det å kansellere kjentes bare feil, all den tid billettsalget allerede var godt i gang på flere av konsertene. Dessuten har det oppstått et slags miljø rundt disse bookingene på Vaktbua, det er mange av de samme folka som kommer tilbake, konsert etter konsert. Og de kommer fra hele Sørlandet.

Men, så: Eureka! Hva om det passer for alle artistene på én og samme helg?

Natt til onsdagen gikk med til nitidig planlegging og onsdag morgen gikk det ut en e-post til samtlige artister: Skal vi lage tidenes første KRS Americana?

Louien. Foto: Pressefoto

Innen et døgn var alle artistene på plass. Det er sjelden vi har sett så god stemning i en e-post korrespondanse. For en velvilje, for et stjernelag av musikere og låtskrivere, managere og bookingagenter!

Malin Pettersen. Foto: Pressefoto

Tidenes første KRS Americana ser dagens lys på Kick Scene i Kristiansand fredag 23. og lørdag 24. oktober 2020. Fredagen får vi besøk av Ida Jenshus, Malin Pettersen, Roy Lønhøiden og Johan Berggren. Lørdag ettermiddag blir det platemesse, og på kvelden dukker Torgeir Waldemar, Signe Marie Rustad, Louien og Tone Bringsdal opp på scenen. Og begge dager er det KRS’ egne vinyl-junkie, Sin City DJ Kåre Ørnevik, som binder det hele sammen med møysommelig utvalgt country og americana fra de siste 50 – 60 årene.

Tone Bringsdal. Foto: Pressefoto

Les intervju med Tone Bringsdal her.

Og når vi først er inne på Kåre, må det også nevnes at vi sist vinter konspirerte oss frem til en eksklusiv booking- og arrangementsgruppe som skal sørge for å forføre sørlendinger med det ypperste sjangeren har å by på. Takk derfor til Kåre, Morten Prytz og Leif Kvinlog for gode samtaler og hjernestorm-sesjoner.

Signe Marie Rustad. Foto: Pressefoto

Ps: Er du kvinne og godt over gjennomsnittet interessert i americana og beslektede sjangre, ta kontakt – vi trenger definitivt litt bedre kjønnsbalanse i den til nå herre-dominerte klubben!

Ps II: I dag fikk vi festivalstøtte fra Norsk Americana Forum, hurra!

Torgeir Waldemar. Foto: Håvard Krogedal

Kristiansand, 7. september 2020