Mange tror det er dyrt, vanskelig og smakløst å spise plantebasert. Etter fem år som veganer, er min erfaring det stikk motsatte. 

Av Mai Linn Tronstad 

Stadig ser jeg kjente personligheter komme over til den grønne siden, plantebaserte kokebøker fyller mange hyllemeter og fastfood-kjedene kappes om å være best i veganklassen. Starbucks går over til plantemelk som normalen og vil fase ut kumelk. KFC lanserer vegan beyond fried chicken. På Ikea får man veganske pølser til en drøy femmer – og en veganer kan spise seg mett på nesten alle restauranter i K-Town.

Likevel, skepsisen lever ennå. Rundt bordet. På jobben. I sosiale medier. Fremdeles høres mange ut til å forbinde veganisme med et kosthold som er begrenset, dyrt, vanskelig, sært, ekstremt, smakløst og fattig på proteiner. Jeg kjenner meg ikke igjen. Ja, jeg har hørt om noen som ikke lenger blir bedt på middager etter å ha blitt veganere. Andre er urolige for kurs eller fest med jobben, vil de kunne spise noe der? Og hva om noen har gjort seg flid med å lage mat bare til dem, animalsk, sådan?

Jeg har selv havnet i et par situasjoner. På en date langt til skogs ble jeg servert hjemmesmurte brødskiver med leverpostei. Og en tante hadde med hjemmebakte muffins fra Oslo, med egg. Nydelige gester begge to, men jeg takket nei – og vi er fremdeles venner. Skal jeg på middag hos venner, tilbyr jeg gjerne å ta med noe vegansk, men som regel disker de opp lekre veganretter som også kjøtteterne setter pris på.

De fleste forstår at når en veganer takker nei til nybakte kremboller, er det ikke personlig, det ligger derimot en sterk overbevisning bak. Ofte handler det om en eller flere av tre ting: dyrevelferd, klimautfordringer og egen helse. Dyrevelferd taler for seg selv, man må ta liv for å spise kjøtt, og mye lidelse har kommet fram om både melke- og eggproduksjon. Kjøttproduksjon er en versting på utslipp av klimagasser – og flere livsstilssykdommer er forbundet med kjøtt og animalske produkter. Det er likevel ikke disse tingene jeg vil utbrodere i dag. Jeg har større tro på å inspirere positivt, og tilfeldigvis er jeg fylt opp til randen med inspirasjon etter vegansk matkurs med Tina Mersland på Grønt senter. Hun holder matkurs rett som det er, og de anbefales herved varmt.

Det er godt å møte andre med felles interesser, og gøy å se hvordan også familie og venner har fått mer interesse for plantebasert mat etter å ha spist vegansk mat hos meg. En gøy bonus med min omstilling til et vegansk kosthold, er at jeg ble kjempeglad i å lage mat! Det skjedde noe da jeg måtte orientere meg gjennom frokost, lunch, middag og snacks på nytt, for å finne ting jeg kunne ha. Før visste jeg lite om hva maten min inneholdt, nå kan jeg ikke la være å sjekke. Jeg lager mer mat fra bunnen av og har fått en aha-opplevelse når det gjelder krydring og balansering av smaker. Et vell av nye råvarer har kommet inn i huset, og jeg spiser mye mer variert i dag enn da jeg spiste animalsk. Jeg kan ærlig si at jeg aldri har spist så mye god mat som etter at jeg ble veganer. Og jada, proteiner får jeg gjennom belgfrukter og grønnsaker, og blodprøvene hos legen er helt fine.

I butikkhyllene har det aldri vært mer erstatningsprodukter for kjøtt og meieriprodukter. Mens prisene for noen år siden var stive og kvaliteten så som så, er produktene både bedre og billigere i dag. Velger man å lage mat fra bunnen av, kan man leve svært billig på plantebasert kost. Nei, det er hverken dyrt, vanskelig, smakløst eller farlig å leve vegansk, jeg tror tvert imot det er selve fremtiden.

Ti tips til deg som vil spise mer plantebasert: 

  1. Følg blogger og facebookgrupper på nett. Her er mye inspirasjon å hente, og man får kjapt svar på spørsmål man lurer på. Selv liker jeg best facebook-gruppen «Veganere på Sørlandet», og finner mye matinspo på blogger som Veganeren, Green Bonanza, Vegetarbloggen og Veganmisjonen.
  2. Treff likesinnede. Hver første søndag i måneden er det åpent vegantreff på Spiregården. Dette er ikke bare for veganere, men for alle interesserte. Man sitter sammen med gruppen og kjøper selv det man har lyst på.
  3. Se filmer som The Game Changers, Cowspiracy, Earthlings, Forks over knives og What the health om du vil ha inspirasjon og informasjon servert via tv-skjermen.
  4. Begynn i det små. Selv kuttet jeg først kjøtt, deretter fisk og til slutt melk, egg og andre animalske produkter. Start med det du føler deg komfortabel med, avanser når du er klar. Spiser du étt plantebasert måltid i uken, er det bedre enn ingen.
  5. Snu tankegangen. Mange tenker på alt de ikke kan spise som veganer, min opplevelse av å bli plantebasert var det motsatte. I starten måtte jeg google og være kreativ, men ganske snart åpnet et stort univers av gode smaker seg. Det meste du spiser animalsk kan du kjøpe eller gjøre vegansk, og i tillegg kommer så mye godt du aldri har smakt før!
  6. Start med enkle bytter. Før du blir en habil plantebasert kokk, er det enkleste å bytte ut kjøttdeigen med vegansk «kjøttdeig», enten du skal ha pizza, spagetti, kjøttkaker eller fredagstaco. Det finnes også vegansk kebab, bacon, «kjøttboller», komper, «kyllingfilet», pulled pork og frossenpizza i butikken, for å nevne noe.
  7. Bruk forbrukermakten! noen butikker har bedre utvalg enn andre, og de er gjerne gode på forskjellige ting. Er det noe du savner, be dem ta det inn. Spør gjerne i Veganere på Sørlandet hvor man får tak i hva, alle liker å hjelpe en plantebasert «newbie».
  8. Opplev gode smaker ute. Man får som regel noe vegansk på de fleste restauranter i dag. Spiregården er helvegansk, mens Tilstede mat og Mer har mye å velge i. Mercado har både burger og gode tapasretter, Peppes har kjempegod pizza, Mai Oishi Sushi har sushi og sommerruller, Monsoon har nydelig curry og Ikea har billige pølser i brød. Dette er blant mine favoritter, men det er masse god vegansk mat å få i byen vår!
  9. Fyll skapene med et starter-kit. Kikerter og bønner, kokosmelk, havremelk, knuste tomater, sopp, pasta og ris, krydderier, noen kjøtterstatningsprodukter og masse gode grønnsaker er en god begynnelse for å eksperimentere med woker, pastaretter og gryter.
  10. Man kan fint skeie ut som veganer, du finner mange lister over plantebasert snop på nett. I tillegg til enkelte smågodt-biter (sjekk ingrediensene for gelatin, melk og annet animalsk), kan den plantebaserte velte seg i mange typer chips, mørk sjokolade, love hearts, hockeypulver, iskrem, popcorn, oreokjeks, marsipan, brus og mye mer. Kos deg – og lykke til med flere veganske dager i 2020!